Image
Česká IT firma z Brna má jednoho šéfa, skvělý produkt a tisíce spokojených zákazníků po celém světě. Žije si skvěle, lidé z firmy téměř neodcházejí a rok od roku se rozrůstá. Logicky proto potřebuje nové a nové šikovné kolegy.

Dobrý den, chystáme se tvořit kariérní sekci webu, máme spoustu nápadů pro sociální sítě a hledáme copywritery, se kterými bychom mohli dlouhodobě spolupracovat. Měli byste zájem?

No jéje. Sešli jsme se, slovo dalo slovo a pustili jsme se do práce. Jaká byla ta největší výzva? Najít způsob, jak vystoupit z řady náborových kampaní. Místo honu na lidi a prodávání nesmyslných benefitů prezentovat firmu takovou, jaká opravdu je. Bez zbytečných pozlátek.

Poznali jsme se s firmou a lidmi, kteří ji tvoří

Abyste pochopili, pro co tepe srdce zaměstnanců, musíte se naladit na stejný rytmus. A to během jedné schůzky nezvládne ani telepat. Začali jsme chodit do kanceláří, potkávat se s lidmi z různých oddělení, byli jsme na strategickém setkání managementu. Kam jsme se chtěli podívat, tam jsme měli otevřené dveře.

V roli designéra se dozvíte spoustu důležitých věcí, které z briefu nevyčtete. Jací lidé ve firmě pracují a jaké mají hodnoty? Jak mluví o své práci a firemní kultuře? Jaká slova používají? To všechno vám pomůže při tvorbě strategie, obsahového plánu i nastavení tónu komunikace.

Pojmenovali jsme si potřeby uchazečů

Povědomí o firmě bychom měli. Co dál?

K ruce jsme měli persony uchazečů,
které ještě před naším příchodem sestavil interní UX tým.

Vyzpovídali jsme na 20 zaměstnanců,
ne náhodně, ale podle předem definovaných parametrů – zkušenosti, specializace v oboru, rodina, cestování, vystudovaný obor versus pracovní náplň atd.

Vedli jsme hloubkové rozhovory s šéfy jednotlivých oddělení,
podle pečlivě nachystaného scénáře.

Všechny ty výzkumy a rozhovory… nejdeme na to moc vědecky?

Ani ne. Poznávací fáze nám sice ukrojila pár týdnů, ale z dlouhodobého hlediska zkrátila samotnou realizaci výstupů a potažmo i vymýšlení celé strategie. Článek nepíšete deset hodin, ale jenom tři. Nápady pro obsah nahodíte na papír během 20 minut u schůzky u kafe. Víte, proč to děláte a co potřebujete získat. Znáte se, pracujete efektivně jako tým.

Získaná data jsme přetavili do následujících aktivit

Navrhli jsme a otextovali kariérní web

Každá podstránka a každá věta na ní má svůj důvod. Web mluví ke studentům, uchazečům i lidem, kteří možná práci ani nehledají, ale někdo jim řekl, že je Kentico prima firma. A chtějí vědět víc. Kromě textů jsme si vyhráli i s výběrem fotek. Všechny do puntíku pochází z archivu Kentico.

https://jobs.kentico.com/

Umíte ve 2 nebo 3 větách říct, co děláte? Zkuste si to.
Umíte ve 2 nebo 3 větách říct, co děláte? Zkuste si to.
Přepsali jsme náborové inzeráty

Odrážky s nabídkou jsme vyměnili za popis běžného pracovního dne. Jasně říkáme, že máme určité požadavky, ale důležité jsou pro nás také povahové rysy člověka a to, abychom si sedli. Kde to jde, tam máme reference od budoucích kolegů. Popisujeme, jak probíhá výběrové řízení. Proč? Protože to je přesně to, co uchazeče zajímá. A zároveň jsou texty prošpikované firemními hodnotami.

S názvy pozic hýbat nešlo. Tak jsme přidali popisek, který ji ve zkratce představí.
S názvy pozic hýbat nešlo. Tak jsme přidali popisek, který ji ve zkratce představí.
Definovali jsme tón

Tak, jak mluví značka Kentico, mluví i lidé ve firmě. Je milá, ale ne vlezlá. Na nic si nehraje. Mluví, jak jí zobák narostl. Máte chuť s ní zajít na kafe nebo na pivo. A co víc, nebojí se sama ze sebe udělat srandu.

Představte si, že si přečtete naprosto ulítlý inzerát, nadchne vás to a přijdete na pohovor do firmy, kde vás přivítá suchý kravaťák, posadí vás do open spacu a nabídne vám turka. Emoční propast hlubší než Macocha. Hrát si na něco, co nejste, se obecně moc nevyplácí – obzvlášť ne u náboru.

V textech narazíte na různé srandičky. Ale pozor – nejsou bez účelu.
V textech narazíte na různé srandičky. Ale pozor – nejsou bez účelu.
Sjednotili jsme komunikaci

Konzistence a srozumitelnost jdou totiž ruku v ruce se zapamatovatelností značky jako celku. Přepsali jsme medailonky na firemních portálech, na Facebooku, upravili jsme formuláře na webu, patičku v newsletteru a čekají nás taky osobní profily na LinkedIN. Revizí prošly i všechny e-maily, které HR oddělení posílá uchazečům, stážistům nebo lidem, kteří se do Kentico chystají na workshop.

Příběh Kentico se prolíná všude možně – třeba na FB stránce.
Příběh Kentico se prolíná všude možně – třeba na FB stránce.
Naučili jsme HR oddělení kus našeho řemesla

Rozepsali jsme je na školení copywritingu. Dali jsme dohromady náborovou kuchařku: návody, jak se pustit do psaní inzerátu, seznam otázek, na které se ptát při hloubkovém rozhovoru, vzorové ukázky... Takže si teď inzeráty píšou úplně sami. Pozvali jsme taky Adama Zbiejczuka, protože jsme ladili komunikaci na sociálních sítích. Díky, Adame!

Dali jsme dohromady obsahovou strategii

Kde psát, co psát a pro koho psát. Bez dat tohle naplánujete těžko. Persony nás nasměrovaly k tomu, jaké informace uchazeči potřebují slyšet. A v jakých fázích. Příběhy stávajících zaměstnanců nám dodaly náboje, se kterými pracovat. Zkušenosti a požadavky šéfů jednotlivých oddělení nás zase rychle vtáhly do hry.

Obsahová strategie v kostce. Nebo spíš v cloudu – v Kentico Draft.
Obsahová strategie v kostce. Nebo spíš v cloudu – v Kentico Draft.

Jak to funguje a co to přineslo?

1) Reakce na inzeráty jsou relevantní a násobně vyšší

U náborových inzerátů se výsledky začaly ukazovat okamžitě. Měli jsme obrovskou radost, protože tehdy ještě nebyl venku kariérní web. Design byl stejný, všechno ostatní bylo stejné, jen jsme změnili texty. Na webu i na pracovních portálech.

Product Ownera jsme našli během 14 dnů. Na inzerát odpovědělo 22 lidí, což bylo do té doby fakt neskutečné číslo. Místo Koordinátora partnerského programu, který se taky nehledá úplně snadno, jsme obsadili do měsíce. A víte, co je na tom nejlepší? Oba inzeráty jsme si už psali sami.
Gabriela Jakabová
Chief Administrative Officer
2) Oživili jsme sociální sítě

Od začátku jsme chtěli psát blog, abychom co nejrychleji odstranili všemožné zábrany a nechali lidi zvenčí nahlédnout do života v Kentico. Jenže kariérní web vznikal několik měsíců a blog byl v nedohlednu. V létě jsme tak poprvé otestovali Poznámky na facebookové stránce Wanna Love Your Job? a od té doby píšeme tady.

Čtenost článků se pohybuje od 200–900 přečtení a zároveň si testujeme úspěšnost různých témat. Kromě toho tu promujeme aktuálně vypsané inzeráty a stránka funguje jako firemní deník.

Poznámky jako blogovací nástroj? Nám funguje.
Poznámky jako blogovací nástroj? Nám funguje.
3) Posíláme newslettery

Oživili jsme databázi kontaktů, které za posledních pár let HR oddělení posbíralo. Zároveň sbíráme nové – přímo na kariérních stránkách. Jednou za pár týdnů všem posíláme Kenticonews – zprávy z Kentico. Píšeme zhruba 1 300 lidem, open rate se pohybuje kolem 45–50 % a prokliky z e-mailu jsou 20–25 %.

Newslettery posíláme nepravidelně. Jen když máme co říct.
Newslettery posíláme nepravidelně. Jen když máme co říct.
4) Rozhýbali jsme uchazeče

Počet přečtení článku nebo sdílení příspěvků na Facebooku je sice prima, ale největší odměnou je, když vám ve schránce přistávají takovéto e-maily. Ne občas, ale skoro každý den.

Jmenuji se XY a chci u vás pracovat. Je pravděpodobné, že můj životopis úplně přesně neodpovídá ani jedné z nabízených pozic, doposud se moje profesní zkušenosti ubíraly trochu jiným směrem. Rád bych se posunul, práce se nebojím a myslím si, že mám co nabídnout.

Dobrý den, z vašich volných pozic mě bohužel žádná nezaujala, ale líbí se mi, jakým způsobem komunikujete. Očividně je u vás práce opravdu v přátelském duchu se skvělým kolektivem… a přesně v takovém prostředí bych ráda pracovala.

Co jsme se naučili

Mít plán se hodí, ale důležitější je umět ohýbat cíle aktuální situaci.
Chtěli jsme starý dobrý blog, místo toho blogujeme na sociálních sítích. Mysleli jsme, že LinkedIN bude použitelný kanál pro komunikaci s uchazeči – a spletli jsme se. Prosazovali jsme náborové příručky a papírové letáky, ale došlo nám, že je vlastně vůbec nepotřebujeme. Stejně tak se proměnila náborová strategie firmy a bylo potřeba hledat nové cesty.

Už jednou tu zaznělo, že se jedná o dlouhodobou spolupráci.
Spolupráci, kterou poctivě zaznamenáváme minutu po minutě. Proto vám můžeme říct, že zhruba 130 hodin jsme strávili sběrem dat, rozhovory, strukturou a psaním textů pro web a inzeráty. Dalších 100 hodin zabrala příprava a psaní článků, příspěvky pro sociální sítě, e-maily, tvorba newsletterů, rozhovory… a tak dále a tak dále.

A co na to všechno říká Kentico?

Nedělám to ráda, protože v našem odvětví je velká konkurence. Ale musím to říct, protože je to pravda. Teď jen doufám, že si to ostatní firmy nepřečtou :)

Spolupráce s Pábení je úžasná a každá minuta, kterou jsme s nimi strávili, se nám tisíckrát vyplatila. Nevěděli jsme jak začít. Jak o sobě mluvit. Psaní nás vůbec, ale vůbec nebavilo. No a přišlo Pábení. Dali smysl tomu, jak o sobě mluvíme. Všechno má hlavu patu a najednou to do sebe zapadá. A hlavně, to nenáviděné psaní nás začalo opravdu bavit. Co je na tom nejlepší? Už vůbec nemáme potřebu inzerovat na pracovních portálech. Inzeráty máme jen u nás na webu a na sociálních sítích. A přitom máme spoustu krásných odpovědí od lidí, kteří nám píšou opravdu od srdce.

Posunul se i náš vlastní pocit z práce – baví nás to teď daleko víc. S lidmi naladěnými na stejnou vlnu to jde tak nějak samo.
Gabriela Jakabová
Chief Administrative Officer
Náborová strategie pro dodavatele IT řešení

Náborová strategie pro dodavatele IT řešení

Zobrazit
Portál se zdravými recepty a tištěná kuchařka

Portál se zdravými recepty a tištěná kuchařka

Zobrazit