Dobrý den, chystáme se tvořit kariérní sekci webu, máme spoustu nápadů pro sociální sítě a hledáme copywritery, se kterými bychom mohli dlouhodobě spolupracovat. Měli byste zájem?
No jéje. Sešli jsme se, slovo dalo slovo a pustili jsme se do práce. Jaká byla ta největší výzva? Najít způsob, jak vystoupit z řady náborových kampaní. Místo honu na lidi a prodávání nesmyslných benefitů prezentovat firmu takovou, jaká opravdu je. Bez zbytečných pozlátek.
Poznali jsme se s firmou a lidmi, kteří ji tvoří
Abyste pochopili, pro co tepe srdce zaměstnanců, musíte se naladit na stejný rytmus. A to během jedné schůzky nezvládne ani telepat. Začali jsme chodit do kanceláří, potkávat se s lidmi z různých oddělení, byli jsme na strategickém setkání managementu. Kam jsme se chtěli podívat, tam jsme měli otevřené dveře.
V roli designéra se dozvíte spoustu důležitých věcí, které z briefu nevyčtete. Jací lidé ve firmě pracují a jaké mají hodnoty? Jak mluví o své práci a firemní kultuře? Jaká slova používají? To všechno vám pomůže při tvorbě strategie, obsahového plánu i nastavení tónu komunikace.
Pojmenovali jsme si potřeby uchazečů
Povědomí o firmě bychom měli. Co dál?
K ruce jsme měli persony uchazečů,
které ještě před naším příchodem sestavil interní UX tým.
Vyzpovídali jsme na 20 zaměstnanců,
ne náhodně, ale podle předem definovaných parametrů – zkušenosti, specializace v oboru, rodina, cestování, vystudovaný obor versus pracovní náplň atd.
Vedli jsme hloubkové rozhovory s šéfy jednotlivých oddělení,
podle pečlivě nachystaného scénáře.
Všechny ty výzkumy a rozhovory… nejdeme na to moc vědecky?
Ani ne. Poznávací fáze nám sice ukrojila pár týdnů, ale z dlouhodobého hlediska zkrátila samotnou realizaci výstupů a potažmo i vymýšlení celé strategie. Článek nepíšete deset hodin, ale jenom tři. Nápady pro obsah nahodíte na papír během 20 minut u schůzky u kafe. Víte, proč to děláte a co potřebujete získat. Znáte se, pracujete efektivně jako tým.
Získaná data jsme přetavili do následujících aktivit
Navrhli jsme a otextovali kariérní web
Každá podstránka a každá věta na ní má svůj důvod. Web mluví ke studentům, uchazečům i lidem, kteří možná práci ani nehledají, ale někdo jim řekl, že je Kentico prima firma. A chtějí vědět víc. Kromě textů jsme si vyhráli i s výběrem fotek. Všechny do puntíku pochází z archivu Kentico.
Přepsali jsme náborové inzeráty
Odrážky s nabídkou jsme vyměnili za popis běžného pracovního dne. Jasně říkáme, že máme určité požadavky, ale důležité jsou pro nás také povahové rysy člověka a to, abychom si sedli. Kde to jde, tam máme reference od budoucích kolegů. Popisujeme, jak probíhá výběrové řízení. Proč? Protože to je přesně to, co uchazeče zajímá. A zároveň jsou texty prošpikované firemními hodnotami.
Definovali jsme tón
Tak, jak mluví značka Kentico, mluví i lidé ve firmě. Je milá, ale ne vlezlá. Na nic si nehraje. Mluví, jak jí zobák narostl. Máte chuť s ní zajít na kafe nebo na pivo. A co víc, nebojí se sama ze sebe udělat srandu.
Představte si, že si přečtete naprosto ulítlý inzerát, nadchne vás to a přijdete na pohovor do firmy, kde vás přivítá suchý kravaťák, posadí vás do open spacu a nabídne vám turka. Emoční propast hlubší než Macocha. Hrát si na něco, co nejste, se obecně moc nevyplácí – obzvlášť ne u náboru.
Sjednotili jsme komunikaci
Konzistence a srozumitelnost jdou totiž ruku v ruce se zapamatovatelností značky jako celku. Přepsali jsme medailonky na firemních portálech, na Facebooku, upravili jsme formuláře na webu, patičku v newsletteru a čekají nás taky osobní profily na LinkedIN. Revizí prošly i všechny e-maily, které HR oddělení posílá uchazečům, stážistům nebo lidem, kteří se do Kentico chystají na workshop.
Naučili jsme HR oddělení kus našeho řemesla
Rozepsali jsme je na školení copywritingu. Dali jsme dohromady náborovou kuchařku: návody, jak se pustit do psaní inzerátu, seznam otázek, na které se ptát při hloubkovém rozhovoru, vzorové ukázky... Takže si teď inzeráty píšou úplně sami. Pozvali jsme taky Adama Zbiejczuka, protože jsme ladili komunikaci na sociálních sítích. Díky, Adame!
Dali jsme dohromady obsahovou strategii
Kde psát, co psát a pro koho psát. Bez dat tohle naplánujete těžko. Persony nás nasměrovaly k tomu, jaké informace uchazeči potřebují slyšet. A v jakých fázích. Příběhy stávajících zaměstnanců nám dodaly náboje, se kterými pracovat. Zkušenosti a požadavky šéfů jednotlivých oddělení nás zase rychle vtáhly do hry.
Jak to funguje a co to přineslo?
1) Reakce na inzeráty jsou relevantní a násobně vyšší
U náborových inzerátů se výsledky začaly ukazovat okamžitě. Měli jsme obrovskou radost, protože tehdy ještě nebyl venku kariérní web. Design byl stejný, všechno ostatní bylo stejné, jen jsme změnili texty. Na webu i na pracovních portálech.
Chief Administrative Officer
2) Oživili jsme sociální sítě
Od začátku jsme chtěli psát blog, abychom co nejrychleji odstranili všemožné zábrany a nechali lidi zvenčí nahlédnout do života v Kentico. Jenže kariérní web vznikal několik měsíců a blog byl v nedohlednu. V létě jsme tak poprvé otestovali Poznámky na facebookové stránce Wanna Love Your Job? a od té doby píšeme tady.
Čtenost článků se pohybuje od 200–900 přečtení a zároveň si testujeme úspěšnost různých témat. Kromě toho tu promujeme aktuálně vypsané inzeráty a stránka funguje jako firemní deník.
3) Posíláme newslettery
Oživili jsme databázi kontaktů, které za posledních pár let HR oddělení posbíralo. Zároveň sbíráme nové – přímo na kariérních stránkách. Jednou za pár týdnů všem posíláme Kenticonews – zprávy z Kentico. Píšeme zhruba 1 300 lidem, open rate se pohybuje kolem 45–50 % a prokliky z e-mailu jsou 20–25 %.
4) Rozhýbali jsme uchazeče
Počet přečtení článku nebo sdílení příspěvků na Facebooku je sice prima, ale největší odměnou je, když vám ve schránce přistávají takovéto e-maily. Ne občas, ale skoro každý den.
Jmenuji se XY a chci u vás pracovat. Je pravděpodobné, že můj životopis úplně přesně neodpovídá ani jedné z nabízených pozic, doposud se moje profesní zkušenosti ubíraly trochu jiným směrem. Rád bych se posunul, práce se nebojím a myslím si, že mám co nabídnout.
Dobrý den, z vašich volných pozic mě bohužel žádná nezaujala, ale líbí se mi, jakým způsobem komunikujete. Očividně je u vás práce opravdu v přátelském duchu se skvělým kolektivem… a přesně v takovém prostředí bych ráda pracovala.
Co jsme se naučili
Mít plán se hodí, ale důležitější je umět ohýbat cíle aktuální situaci.
Chtěli jsme starý dobrý blog, místo toho blogujeme na sociálních sítích.
Mysleli jsme, že LinkedIN bude použitelný kanál pro komunikaci s uchazeči – a spletli jsme se. Prosazovali jsme náborové příručky a papírové letáky, ale došlo nám, že je vlastně vůbec nepotřebujeme. Stejně tak se proměnila náborová strategie firmy a bylo potřeba hledat nové cesty.
Už jednou tu zaznělo, že se jedná o dlouhodobou spolupráci.
Spolupráci, kterou poctivě zaznamenáváme minutu po minutě. Proto vám můžeme říct, že zhruba 130 hodin jsme strávili sběrem dat, rozhovory, strukturou a psaním textů pro web a inzeráty. Dalších 100 hodin zabrala příprava a psaní článků, příspěvky pro sociální sítě, e-maily, tvorba newsletterů, rozhovory… a tak dále a tak dále.
A co na to všechno říká Kentico?
Spolupráce s Pábení je úžasná a každá minuta, kterou jsme s nimi strávili, se nám tisíckrát vyplatila. Nevěděli jsme jak začít. Jak o sobě mluvit. Psaní nás vůbec, ale vůbec nebavilo. No a přišlo Pábení. Dali smysl tomu, jak o sobě mluvíme. Všechno má hlavu patu a najednou to do sebe zapadá. A hlavně, to nenáviděné psaní nás začalo opravdu bavit. Co je na tom nejlepší? Už vůbec nemáme potřebu inzerovat na pracovních portálech. Inzeráty máme jen u nás na webu a na sociálních sítích. A přitom máme spoustu krásných odpovědí od lidí, kteří nám píšou opravdu od srdce.
Posunul se i náš vlastní pocit z práce – baví nás to teď daleko víc. S lidmi naladěnými na stejnou vlnu to jde tak nějak samo.
Chief Administrative Officer