Musíme s pravdou ven. Už nepíšeme texty. Respektive už neděláme jenom to. Pábení se za poslední rok rozrostlo. Krom copywriterů máme v týmu výzkumníka, UX designéra i grafického designéra a taky anglického copywritera.
Když jsme hledali škatuli, do které bychom sami sebe vpasovali, abychom se snáz dokázali prodat, nebylo to snadné. Skončili jsme u triády obsah, design a strategie. Prostě umíme odpovídat na otázky co, jak a proč by naši klienti měli podnikat, aby dosáhli svých cílů.
Cesta, kterou jsme se vydali, se jmenuje Design Thinking. Občas tomu říkáme Human-Centered Design nebo design zaměřený na uživatele. Čert vem jména. Jednoduše se stejně pečlivě soustředíme
- na potřeby byznysu našeho zadavatele
- na potřeby jeho zákazníků
- na technologii (web, copywriting, nová služba…), kterou to všechno propojíme.
Řešení přitom navrhujeme až v momentu, kdy známe problém. Po víc jak roce fungování můžeme směle říct, že zjištění problému trvá minimálně stejně dlouho, jako jeho cesta z něj.
Není to jen růžové
Fakticky vzato jsme se z pozice copywriterů posunuli do stavu, kdy pomáháme na svět inovacím. Náš největší trabl přitom není nedostatek práce. Firem, které vědí, že něco potřebují, a přitom si nechají rády ukázat cestu, aby řešení stálo za to, je spousta.
Potíž máme hlavně v odhalování těch společností, které do toho chtějí opravdu šlapat. Které chtějí být vtahovány do projektu hodně hluboko. Které s námi chtějí chodit za jejich zákazníky. Které s námi chtějí tvořit. Které chtějí pochopit, co jim dáváme do rukou.
Čím dál více se zdá, že přístup Pábení není standardní a že klade na klienta hodně velké nároky. Když náš potenciální zákazník nechce pochopit své zákazníky a naopak nutně potřebuje rychlé instantní řešení stojící na základech jednoznačně mizerného zadání, neumíme pro něj pracovat.
Se svými klienty trávíme spoustu času. Jsme s nimi v kancelářích, jsme na společných Slacích a Basecampech a projekty pilujeme dohromady. Přidaná hodnota, když na tuhle hru přistoupí všechny strany, je efektivita a hlavně pochopení:
- proč děláme konkrétní kroky
- co nám přinášejí
- jak, až z projektu odejdeme, bude klient fungovat správně i bez nás
Kde jsme byli
Abychom uměli odpovědět na tuhle otázku, je třeba zhodnotit, co jsme udělali za ten poslední rok a kousek.
Čistě psaní nám udělalo přibližně třetinu obratu. Byly a jsou v tom velké projekty pro Knihy Dobrovský nebo Masarykovu univerzitu. Byly a jsou tam špeky, kdy jsme museli dostat 200 hodin copywritingu do jediného měsíce. Byly a jsou tam drobničky po dvaceti hodinách… Do podobných projektů většinou vstupujeme jako subdodavatel a tuze rádi si hýčkáme pozici urýpaných copywriterů.
Věděl jsem, že je copy důležité a že by copywriteři měli být součástí projektu hned od začátku. Ale to, jak dokázaly texty ovlivnit celkovou podobu e-shopu a věrnostního programu, jsem opravdu nečekal.
Práce Pábení zásadním způsobem ovlivnila vnímání značky Knihy Dobrovský a obchodní účinnost našich e-commerce kanálů.
Definování strategie, obsahu a designu webu tvořilo druhou třetinu naší práce. Zahrnovalo výzkumy a následné analýzy chování a potřeb zákazníků, nastavování obsahových pravidel, prototypování webů i jejich finální design, ověřování správnosti navrženého… V těchto projektech býváme něco jako generální dodavatel a hrdě za ně přijímáme zodpovědnost.
Už při našem prvním setkání nás Roman Hřebecký nadchnul svým přístupem, kdy se snažil najít podstatu, specifika firmy, náš směr. Šikovným způsobem nás provázel myšlenkovým procesem, pokládal trefné otázky, citlivě pobízel k hledání odpovědí, otvíral nám oči nad tím, co jsme přehlíželi, přiměl se dívat pohledem jiné cílové skupiny, dodával odvahu být jiní… A my jsme kromě dosaženého cíle byly pyšné na to, že výsledek je náš originál. Byl totiž opravdu jen náš. Žádné okopírované postupy, otřepané fráze.
A ten zbytek tvořila třeba práce pro Hnutí Duha, kde jsme hledali, jaké reálné hodnoty značka má. Nebo pro MyMight – spin-off jihlavského Gordicu, kde pomáháme se značkou, s jejím pozicováním na trhu, s definicí zákazníků… Nebo pro Teslu Medical, kde značku pomáháme budovat prakticky od začátku. Nebo pro Kentico, kterému pomáháme vlastně i ve strategické rovině s náborem zaměstnanců. Nebo pro Plastii, které pomáháme s novým produktem. Nebo pro brněnskou radnici, které jsme pomáhali s restauračními zahrádkami.
Bylo by snadné odsoudit nás a říct, že se nedržíme svých kopyt. Už se nám to ostatně stalo a tehdejšího přání: „Romane, jste skvělí copywriteři, měli byste u toho zůstat a přeju vám úspěch,“ si vážíme. Jenže my nikdy nebyli skvělí copywriteři. To, co Pábení (nejen poslední rok) odlišovalo, byly přesahy. Potřeba vědět a teprve pak tvořit. Touha vnímat copywriting a marketing jako službu zákazníkovi. Ne jako lep, na který má zákazník bezmyšlenkovitě sednout.
Kam míříme
Budujeme si novou pozici. Pozici odborníků na designové myšlení a proces, který nám umožňuje pomáhat firmám s inovacemi. Primárně zatím pořád v on-line světě, tam to ale, jak je vidno z předchozího výčtu aktivit, neskončí. Může se klidně stát, že za pět let Pábení nebude psát. Už teď je copywriting jen jednou třetinou naší práce. Nebo, což je pravděpodobnější, budeme prostě tvořit obsah v rámci mnohem většího množství aktivit.
Hlavní služby, které ale budeme nabízet, budou:
- hledání a pochopení chování a potřeb zákazníků našich klientů
- tvorba přínosných inovací v on-line i off-line světě – takových, které nepatří do kategorie redesignujeme web, protože je nemoderní a děláme tři další příchutě jogurtu, abychom zabrali na pultu v krámě víc decimetrů prostoru
- pochopení sebe sama, svých silných stránek a slabin, svých hodnot a hodnot celé značky, dodávání odvahy o sobě mluvit a lákat k sobě ty správné lidi tím správným způsobem.
- a z toho všeho plynoucí loajalizace zákazníků, protože jen zákazník, který ví, proč nakupuje, a je se svým rozhodnutím spokojený v době nákupu i po něm, se vrací.
Naše vize je silná. Umíme toho fůru. A budeme v tom dobří, vsaďte boty!