22. 1. se v prostorách Masarykovy univerzity sešlo 44 lidí – 28 účastníků, 6 mentorů a 10 organizátorů. Přijeli na workshop, který jsme přichystali s týmem Libdesign. Mezi účastníky byli UX designéři, copywriteři, ředitelé, marketéři i knihovníci. Vzájemně se neznali, ale přijeli řešit problém – jak mít v Brně hezčí restaurační zahrádky.

Počkat.

Proč copywriteři a knihovníci řešili restaurační zahrádky?

Protože...

Libdesign – projekt, na kterém spolupracují studenti i lektoři KISKu z Filozofické fakulty MU – chce pomáhat knihovnám, neziskovkám i veřejnému sektoru s osvojením designového přístupu.

Všem v Pábení se do krve dostal designový proces.
A nadchli jsme se pro téma a chtěli jsme Libdesignu pomoct.

Ve finále je jedno, jestli designový proces používáme k návrhu či zlepšení produktu, služeb nebo textů na web – je geniálně univerzální. Téma zahrádek je aktuálním problémem reálného zadavatele. O to víc motivuje ke snaze navrhnout funkční řešení.

Kartičky zaujaly. Ale chtěli jsme, aby pomáhaly víc

Že to celé začalo kartičkami s designovými metodami, to už jsme psali v minulém článku.

Kartičky zaujalyKartičky nadchly knihovníky v Paříži i české UX designéry. Fotila Iveta Levová.

Na společné schůzce jsme přišli na to, že nepotřebují rozšíření nebo změnu cílovky, aby byly užitečnější. Ale chybí názorná ukázka, jak je při designování využívat – designový proces. Tak jsme si sedli a vymysleli workshop. No dobrá, tak rychle to nešlo.

Příprava trvala 3 měsíce, vyprodáno bylo za 2 dny

  1. Jaké téma budeme řešit?
    Restaurační zahrádky. Pomohli jsme městu připravit dopis pro restauratéry, který oznamoval vznik metodiky a zval je na veřejné projednání.
  2. Co se mají na workshopu účastníci naučit?
    Myslet designově, vzájemně se na sebe naladit a začít efektivně spolupracovat s lidmi, které nikdy neviděli. Probrali jsme všechny problémy do posledního detailu, abychom dokázali vytyčit designové výzvy a efektivně týmy vést k výsledkům.
  3. Co získá zadavatel designové výzvy?
    Použitelné návrhy řešení. Vyzpovídali jsme proto zástupce města i restauratéry a sestavili jsme detailní průchod službou, abychom podrobně poznali celou problematiku.
  4. Co musíme účastníky naučit, aby dokázali procesem projít?
    Vysvětlit jim jednotlivé fáze, dodat studijní materiály a nabídnout jim mentora, kterého se můžou ptát.
  5. Jaký postup jim doporučíme a jaké příležitosti pro ně nachystáme?
    Rozhovory s restauratéry a architekty, diskuzi se zástupci města, výzkum od stolu. Domluvili jsme, aby účastníci workshopu mohli navštívit veřejné projednávání se zástupci města a restauratéry.
  6. Jaké materiály potřebují pro vyřešení designových výzev?
    Účastníci se potřebují seznámit se stávající metodikou pro restaurační zahrádky a také všechny formuláři pro restauratéry. Nachystáme designové výzvy a cestu službou. Dostanou kartičky s designovými metodami a Value Proposition Canvas.

Poslední 2 body byly pro úspěch zásadní – bez jejich přípravy by nemohly vzniknout použitelné výstupy. Věnovali jsme jim desítky hodin práce. A ne sami.

Už od začátku jsme úzce spolupracovali se zástupci radnice

Domluvili jsme se, že na workshopu promluví i Jasna Flaminková, místostarostka městské části Brno-střed. A že přijdou také Alena Hejmalíčková a Patricie Reinhardová z odboru obchodu, dopravy a služeb, aby se jich všech mohli účastníci workshopu ptát na nejasnosti a konzultovat s nimi své nápady. Získali jsme zájem Petra Štiky, tajemníka městské části Brno-střed, který se do designového procesu aktivně zapojil.

Příprava trvala dlouhé 3 měsíce. A na konci ledna jsme do toho šlápli.

BrainstormingBrainstorming pomohl týmům vysypat na stůl nápady a Value Proposition Canvas je pak kategorizovat.

Byl to sprint! Za 21 hodin účastníci...

  1. Prošli designovým procesem
  2. Velmi rychle pochopili zadání
  3. Dělali reálný výzkum
  4. Analyzovali
  5. Prototypovali
  6. Ověřovali si, že jdou správnou cestou
  7. Naučili se ptát po významu své práce nejen pro klienta, ale taky pro druhou stranu
  8. Začali přemýšlet o benefitech, o přínosech, o obavách lidí
  9. Navrhli řešení, které stojí na reálných datech
  10. Přirozeně používali metody a ohýbali si je pro své účely
  11. Pracovali efektivně v týmu lidí, kteří se viděli poprvé v životě
  12. Opakovaně vystupovali ze své komfortní zóny
Průběh workshopuVšem týmům se podařilo pozabíjet miláčky a vybrat jeden nápad s největším inovačním potenciálem.

Chcete vědět, JAK jsme je to učili?

Nakoukněte Karlu Borovičkovi přes rameno...
a přečtěte si jeho článek

Práci týmů Brno využije

Po dvou dnech designování týmy představily své návrhy zástupcům města. Petr Štika přislíbil, že se je pokusí uvést do praxe:
„Chtěl bych, aby odměnou za vaši práci a snahu bylo, že se vaše výstupy využijí. Myslím si, že když vaše nápady propojíme, může vzniknout funkční řešení. Moc se mi líbilo vaše nadšení, hrozně mě to nabilo.“

Podívejte se na výstupy týmů

ÚčastníciÚnava je nezastavila! Z workshopu odcházeli s použitelnými výstupy a s úsměvem.

Podívejte se, jak to celé probíhalo

A co plánujeme pro příště?

Design sprint pro webové prostředí!
Pustíme se do intenzivního designového procesu a po pár dnech odejdeme s otestovaným konceptem webu.
A nebo spustíme druhý otevřený workshop, kde nadesignujeme další službu.

Chcete vědět, až to bude na spadnutí? Nebo nám chcete říct, která varianta by vám dala víc?

Napište nám

autor: Lenka Kupková