Na webu výrobce laminátových bazénů jsme si vyzkoušeli, proč je nezbytné spolupracovat napříč odbornostmi. A proč to může mít těžké grafický designer s copywriterem a ten zase se SEO specialistou.
Bazény Relax jsou rodinná firma. Vyrábí bazény už druhou generaci a vědí o nich první poslední. Patří k těm, kteří nechtějí prodat za každou cenu. Ale vysvětlují a pomáhají vám, ať si pořídíte bazén, který si opravdu užijete.
A my jsme si v Pábení dali v únoru roku 2016 předsevzetí: Chceme pro Bazény Relax vytvořit web, který bude přehledný a nápomocný. Ať ve vás nechá stejný přátelský dojem, jaký si později potvrdíte při osobním kontaktu s prodejci.
Klient byl s námi téměř u všeho
Od začátku nám pomáhal při sbírání podkladů, probíral s námi potřeby firmy i jejich vlastní rodinné hodnoty. Vyzpovídali jsme zákazníky při hloubkovém rozhovoru a dalším jsme rozeslali dotazník, kterým jsme si některé své domněnky potvrdili a jiné vyvrátili.
Obsahovou strukturu webu jsme tvořili na celodenním workshopu společně. Designeři, copywriterka, klient. K dispozici jsme měli data od zákazníků z vlastního průzkumu i od SEO konzultanta.
Ten chce to a ten zas tohle… ale jak to dáme dohromady?
Pokud máte nějakou tu tvorbu webu za sebou, možná to znáte.
SEO konzultant: „Potřebujeme použít fráze: laminátové bazény, bazény do země, zahradní bazény, venkovní bazény. Dostaňte to tam. Hlavně do nadpisů.“
Webdesigner: „Nadpis musí být prostě Bazény. Kvůli přehlednosti a navigaci. Kliknu na políčko Bazény, hodí mě to na další stránku, tam je napsané Bazény a vím, že jsem na bazénech. Jasné jako facka.“
Copywriterka: „Hm. Když já bych chtěla normální plnovýznamový nadpis. Někam musíme dát nějaké konkrétnější informace a emoce. A argumenty, co máme od zákazníků.“
Výsledek jsme našli v průniku toho všeho
Je tu fráze laminátové bazény kvůli dohledatelnosti. Nadpis stále slouží jako navigace. A argumenty zaměřené na emoce i některé klíčové benefity jsou v perexu. Ten má sice jen tři věty, ale vyčtete z něj, že…
- uděláte radost rodině = pro zákazníky primární motivace ke koupi
- čeká vás rodinná pohoda, vylítané děti, odpočinek a příjemný společný čas = benefit, který si v rozhovorech zákazníci nejvíc chválí
- jednáte s někým, kdo výrobu bazénů už 25 let vylepšuje = zásadní přednost firmy Bazény Relax
- firma Bazény Relax je výrobce a ne překupník = podle průzkumu nezanedbatelná motivace zákazníků při výběru obchodníka
- bazény vydrží až 50 let = jedna z hlavních předností produktů, která ho odlišuje od jiných
Největší výzva bylo vytvořit přehledné výpisy produktů
Takové zastřešení vám významně prodlouží koupací sezónu a ubere spoustu starostí. Jak ho ale nabízet tak, aby to bylo co nejpřehlednější?
Trápily nás 3 věci:
- Máme zastřešení kategorizovat podle tvaru, nebo podle výšky?
- Trváme na tom, že budeme na celém webu konzistentní a půjdeme na detail zastřešení přes 2 kliky, stejně jako na detail bazénu?
- Jak už ve výpisu dáme lidem ty nejzákladnější informace o konkrétním produktu?
Výsledek je vlastně docela štíhlý. A že funguje, to jsme si ověřili ve dvou fázích testování. To druhé probíhalo ve spolupráci s externí firmou s oční kamerou a s využitím různých scénářů, od velmi volných zadání typu „proklikejte si web, jak na vás dodavatel působí“ až po „máte takhle velkou zahradu a takovýto rozpočet, pošlete nám poptávku“.
K tomuto výsledku nás opět dovedla spolupráce obsahu s grafikou a poznání zákazníků. A taky snaha o to, ať se vám web co nejsnáze používá.
- Lidi si primárně vybírají podle výšky. V závislosti na výšce zastřešení se liší i jejich potřeby, tedy i argumenty v textu. Nízké chtějí, ať jim nehyzdí zahradu a přitom je bazén chráněný. Pod vysokým se chtějí převléct.
- Ukázalo se, že všechna zastřešení na jeden výpis nedostaneme, aniž bychom tím v důsledku komplikací v grafice znesnadnili používání na mobilech. Proto je u zastřešení o úroveň víc. Zastřešení > Vysoké zastřešení > Vysoké kruhové zastřešení.
- V první úrovni vám základní informace dá ilustrace postavy vedle krytu a popisek rozsahu možné výšky. Ve druhé linii vám poradí krátké nápovědné popisky.
Jednotlivé podstránky webu mají jednotnou strukturu, která postupně odbavuje navigaci, argumenty zaměřené na emoce, benefity cílící na rozum, inspirativní fotografie realizací i výzvu k osobní návštěvě bazénového centra.
Nedílnou součástí webu je poradna. Tam se dočtete všechno důležité o výběru, instalaci i údržbě bazénu a bazénového příslušenství. Náš klient tak už na webu pomáhá vybrat si dobře, ukazuje svou profesionalitu a získává návštěvnost z přirozeného vyhledávání.
Ponaučení? Při tvorbě webu je vždycky nejdůležitější se navzájem poslouchat
Je nutné, aby lidé z různých oborů…
- úzce spolupracovali
- uměli uklidnit vlastní ego a poslouchali se navzájem
- dovedli ostatním vysvětlit, proč je něco z jejich pohledu důležité
- využívali všechna dostupná kvalitativní i kvantitativní data od zákazníků
- nechali se v důležitých věcech poučit klientem
- průběžně testovali a výsledky testování brali v potaz
- měli projekťáka, který do různých odborností vidí a kormidluje celek
Dobré a vyvážené řešení vzniká, když nikdo nepotřebuje vyhrát, ale všichni společně se snaží o to, aby vyhrál klient a jeho zákazníci.
Jsme rádi, že tomu kromě nás v Pábení věřili také…
- Martin Matějka za SEO
- Lukáš Pítra za PPC
- Adam Jurák za analytiku
- Jan Petrov za 2D a 3D animace
- Michal Pelech a David Kadlec ze Superkodéři za technický vývoj
Výsledek naší práce si můžete prohlédnout na www.bazeny-relax.cz