Jak jsme firmě s velkým srdcem pomohli komunikovat svou vizi lidem venku i uvnitř firmy
Tento příběh je o tom, jak jsme unikátní výrobní firmě během 5 měsíců pomohli zhmotnit její duši do jasně definovaného brandu, komunikační strategie a konkrétních výstupů, jako je web, katalogy, culture book nebo manuál pro obchodníky. V úzké spolupráci s klientem a dalšími externisty.
Namakali sme sa viac ako sme čakali a dodali sme výstupy v tempe rýchlejšom ako sme pôvodne rátali. Ale ich kvalita bola vyššia ako u porovnateľných ponúk, pretože som bol celý čas v tíme a nezúčastňoval som sa „len“ ako konzultant.
To vidím ako vašu najväčšiu pridanú hodnotu.
business & marketing development manager v MTS
Na slovenské Oravě jsme objevili firmu s velkým srdcem
Sídlí ve vesnici Krivá uprostřed krásné přírody. Lidé v ní jsou spokojení bez ohledu na to, na jaké pozici pracují a co dělají. I když je jich několik stovek, cítí se jako součást jedné velké rodiny.
Od roku 1996 MTS vyrostla do pozice slovenského lídra v oblasti výrobních technologií. Je dlouholetým partnerem mezinárodních značek jako Bosch, Rexroth nebo Aventics. Její výrobní linky zabezpečují výrobu v závodech jako KIA, Panasonic nebo Sony.
Stručně: Daří se ji. A ne navzdory srdci, ale díky němu.
Zakladatel předává firmu mladé generaci.
Jak na to, ať hodnoty MTS neodejdou s ním?
MTS založil Juraj Habovštiak v kotelně svého rodinného domu. Od počátku byl nositelem její filozofie. Dnes se Juraj z firmy snaží pomalu stáhnout a předat ji další generaci. A všichni v MTS si přejí, aby si firma dokázala udržet svoji kulturu a hodnoty i po jeho odchodu.
Firma ale rychle roste. Filozofie, která se v malé firmě šíří spontánně, se ve větší firmě místy začíná ztrácet a zkreslovat.
Pochopili jsme, že v MTS potřebují pomoct pojmenovat, kdo vlastně jsou. A dodat odvahu o tom mluvit nahlas uvnitř firmy, ale i směrem ven. Aby se MTS nebála ukázat svou jedinečnost a svůj krásný a zdravý odkaz. Díky tomu má potenciál stát se kromě technologického lídra na trhu také ideovým.
O automatizaci můžete přemýšlet jako o cestě k efektivnější výrobě. Nebo ke šťastnějším lidem
Když děláte výzkum od stolu na téma automatizace, narazíte na 2 přístupy:
Díky automatizaci vyrábíte víc, levněji a bez nákladů na lidské zdroje. Nemusíte lidi nabírat, pečovat o ně, školit. Naopak je můžete propouštět.
Automatizace umožňuje lidem růst, protože již nebudou muset dělat náročnou, nezáživnou a rutinní práci. Naopak, budou mít volné ruce k seberealizaci a kreativní práci.
MTS stojí na straně lidí. Může a chce měnit prostředí výroby a zlepšovat podmínky zaměstnanců
zakladatel MTS
A není to jen Jurajova myšlenka. Několik workshopů a desítky hloubkových rozhovorů napříč celou firmou nám ukázaly pozoruhodnou shodu v hodnotách, na kterých MTS stojí. A také v tom, co, jak a proč firma dělá.
Jak tuto vizi a hodnoty komunikovat do světa obchodním partnerům, potenciálním zaměstnancům, konkurenci i státním institucím?
Jak totéž pomáhat zvědomovat lidem uvnitř ve firmě?
Od rámce přes strategii k hromadě výstupů jsme doběhli za 21 týdnů práce
Do všeho jsme od první chvíle zapájeli lidi z MTS, kdykoliv to šlo. Zejména Ivana, díky kterému naše spolupráce s MTS vznikla.
A tým jsme v průběhu projektu postupně rozšiřovali o externí webdevelopery, kreativce a další..
Jako první jsme po týdnech intenzivního zkoumání firmy vytvořili brandbook:
- Pomohl nám sjednotit uvažování o značce a udal rámec další práci.
- Přinesl slogan "Dávame výrobě srdce", který se v MTS okamžitě chytil.
- A protože jsme jej předali s několika konkrétními ukázkami toho, jak by mohl ovlivnit reálné marketingové materiály, byl jeho význam srozumitelný i ve firmě, která podobný strategický dokument dosud nikdy nepoužívala.
A pak jsme to začali sypat:
V horizontu týdnů jsme navrhli nový web i microsite
Nový web MTS.sk mluví zcela novým jazykem a soustředí se na lidi. Dáváme na něm velký prostor prezentaci filozofie a kultury MTS.
Během 2 dnů jsme také stihli navrhnout microsite o kolaborativních robotech.
Souběžně jsme vytvářeli printové materiály, například nové prezentační katalogy.
Na MSV Nitra jsme ukázali a otestovali novou tvář MTS
Největší slovenský strojírenský veletrh jsme vzali jako příležitost vše ukázat a sbírat feedback.
Připravili jsme e-mailovou pozvánku, nové katalogy, leták, texty pro grafické zpracování stánku (v podání MTS to byl spíš malý hrad).
A přímo na veletrhu jsme mluvili se zákazníky MTS a zjišťovali, jak to na ně celé působí.
Dál jsme MTS dali do rukou nástroje, které jim pomohou pracovat se značkou interně a na každodenní bázi
- Novou onboardingovou příručku dostane jako pomoc do startu každý nováček v MTS.
- Culture book pomáhá lidem zvědomit si firemní kulturu MTS. A slouží také jako nástroj pro obchodníky, kteří pomocí něj klientům mohou předat také kousek filozofie MTS.
- Handbook pro obchodníky nabízí inspiraci, jak otevírat nová témata v komunikaci s klienty.
- Postery, nápisy na zdech firmy a kreativní zpracování historie firmy lidem mají připomínat firemní hodnoty na každodenní bázi nenásilným způsobem.
To, čo teraz hovoríme kolegom aj trhu je priamočiare a nepôsobí to ako ideológia, aj keď hovoríme o tom, že by sa firmy mohli chovať inak.
A naviac ste nám dali nástroje a postupy, vďaka ktorým vízu a hodnoty šikovne odovzdávame dovnútra firmy aj von.
zakladatel MTS
Dál se věci v MTS hýbou i bez nás
- Obchodníci s klienty otevírají nová témata. Kromě produktů a služeb jim teď prodávají i kulturu MTS.
- HR oddělení nachází cesty, jak s značkou pracovat skrze práci s hodnotami a rozvoj kompetencí teamleaderů.
- Juraj aktivně mluví o tom, kam MTS jde a eliminuje u lidí obavy z budoucnosti. Na blogu zveřejňuje články o vztahu zaměstnavatele k zaměstnanci.
A o to nám celou dobu šlo.
Protože rebranding neznamená, že přemalujete fasádu, ale že děláte věci jinak na každodenní bázi.
Co za tím vším stálo?
Skvělý tým lidí…
- 3 designéři z Pábení – Nela, Roman a Maťo
- 2 intenzivně zapojení lidé z MTS – business & marketing development manager Ivan Zaťko a jeho asistent Martin Branický
- 1 dvorní grafik MTS – Michal Slovák
- 2 webdevelopeři z Doctype – Honza Adámek a Petr Pojer
- 2 producenti z Double Production
…a taky spousta cestování, nasazení, odhodlání a poctivé práce:
- 22 navržených a otextovaných stránek webu
- 7 navržených printových materiálů
- 1 198 slajdů prezentací včetně brandbooku a komunikační strategie
- 840 odpracovaných hodin
- 205 to-doček v Basecampu
- 4 624 najetých kilometrů
A jako bonus spousta nachozených kilometrů a zážitků uprostřed krásné Oravské přírody :)