Už za chvilku si je můžete přečíst, čekají o pár odstavců níž.
Kdo že to je Plastia?
Schválně se běžte podívat, možná od ní máte doma květináč nebo konvičku. Plastia totiž vyrábí plastové pomůcky na doma i na zahradu. Kouzlo jejího úspěchu spočívá v tom, že výrobky netvoří prvoplánově a snaží se myslet na zákazníka. Nebylo to tak ale vždycky.
„Začala jsem si uvědomovat, že o tom, zda bude konkrétní výrobek úspěšný, rozhoduje mnohdy zdánlivý detail, který může bez správného vedení zůstat nepovšimnut. Hodně jsem tehdy s našimi zákazníky hovořila a prováděla si tak vlastní kvalitativní průzkum.“ Tak popisuje Lenka Novotná, jednatelka Plastie, jejich první krůčky k designovému myšlení.
5 čísel = 5 fází designového procesu
Teď už ale k samotnému časopisu. Pět čísel vznikalo bezmála 4 roky. Postupně jsme se věnovali všem fázím designového procesu – prvním třem ve spolupráci s ADisonem, poslední dvě vznikla celá v Pábení. Kompletní sadu tak tvoří Empatie – Definice – Ideace – Prototypování – Testování.
Po dokončení prvních čísel jsme cítili, že by to šlo i líp, přínosněji. A když taková chvíle přijde, je nejlepší udělat výzkum. Obrátit se na čtenáře a taky odborníky – hodně se ptát, navrhovat zlepšení a ta zase ověřovat. Zkrátka jít krůček po krůčku designovým procesem.
Cennou zpětnou vazbu nám dala i vítězství v soutěžích
V roce 2015 časopis vyhrál Zlatý středník a o rok později dosáhl na třetí místo v soutěži Fénix content marketing. Neodnesli jsme si ale jen radost z úspěchu, dostali jsme také přínosné tipy od poroty.
Časopis se nám tak se všemi zpětnými vazbami měnil pod rukama. Když si všechna čísla projdete, sami si všimnete, že se postupně vyvíjel obsah, texty a ruku v ruce s nimi i grafika od Ondřeje Zámiše.
Zde se nevyplácí spěchat. Texty a grafika se musí vzájemně podporovat, takže grafik a copywriter potřebují společně procházet stránku po stránce.
Nová čísla mají jinou strukturu
Čísla Ideace, Prototypování a Testování jsou rozdělena do 4 částí:
- Teorie
- Jak to chodí v Plastii
- Metody a návody
- Případové studie
Po přečtení čísla by měl čtenář rozumět dané fázi procesu, znát její přínosy a úskalí. Měl by na případových studiích a na ukázkách praxe Plastie vidět, že se u nás už něco podobného děje a funguje to. Podle návodů k použití nejoblíbenějších designových metod by měl získat představu, jak touto fází projít. A měl by mít chuť se do toho hned pustit.
Proto jsme při přípravě obsahu šli pro moudra za těmi nejlepšími…
Kde a jak jsme získali náboje pro poslední tři čísla?
Dělali jsme rozhovory. Spoustu rozhovorů.
Chytré hlavy jsme přitom vybírali pečlivě. Povídali jsme si třeba s Martinem Koptou, Ondřejem Válkou nebo Lenkou Novotnou z Plastie. Příprava takových článků, které mnohdy uvádí celé téma a radí čtenářům, pokaždé zabrala spoustu hodin.
Účastnili jsme se workshopů.
A dvou přímo v Plastii – na prvním jsme byli jako účastníci, druhý jsme vedli. Čerpali jsme ale taky ze zkušeností z našich dalších projektů. Z návrhů webů, služeb i strategií, kdy s klienty procházíme designovým procesem. Díky tomu teď můžeme dát za všechny tipy ruku do ohně.
Zkoumali jsme zajímavé příležitosti v ČR.
S Janou Vinšovou jsme se bavili o tom, jak CZECHDESIGN propojuje firmy s designéry a jak společně dosahují dobrých výsledků. Brněnský JIC nám zase pomohl prozkoumat téma prototypovacích laboratoří u nás i v zahraničí. Dnes už provozuje vlastní Fab Lab.
Vybírali jsme jednoduché a praktické metody.
A ne sami. Většinu práce za nás odvedl Libdesign – děkujeme!
Jestli se chcete naučit přemýšlet jako designér, určitě nevynechejte jejich návody.
A konečně – kochali jsme se, jak designově myslí jiní.
Sledovali jsme, jak v Art4leg vznikají návrhy originálních krytů na protézy.
Vyslechli jsme příběh o ponožkobotách Skinners vznikajících v garáži.
Na vlastní oči viděli, jak se testují prototypy špičkových kol Festka.
Kdybychom měli zmínit všechny, nad jejichž skvělou prací jsme žasli, bylo by to na dlouhé povídání. A hlavně bychom se opakovali. Vše je totiž poctivě zapsané v MadeINu.
Takže jestli chcete vědět víc…
Pusťte se do čtení
A jestli vám do toho můžeme mluvit, začněte pěkně od začátku série – od čísla Empatie.
1. Empatie
V čísle o empatii se dozvíte, proč je při návrhu produktu či služby potřeba nastražit uši a pozorně naslouchat přáním a tužbám svých zákazníků. A hlavně se dočtete, JAK to dělat správně.
2. Definice
Druhé číslo – Definice – vám dá nadhled. Naučíte se vybrat z obrovského kvanta informací jen ty relevantní a získaná data interpretovat. Těšte se na rozhovor s Karlem Novotným nebo recenzi knihy Human Centered Design.
3. Ideace
V čísle o ideaci najdete rozhovory, popisy metod i případové studie. Zúčastnili jsme se workshopu v Plastii a sešli se s lidmi z firem, které se nebojí vybočit z řady a mají dobré nápady. A co víc – dovedou z nich vybírat ty s největším inovačním potenciálem. Naučte se to taky.
4. Prototypování
Ve čtvrtém čísle zjistíte vše o prototypování – proč se do toho pustit, jak i kde. Plastia šla opět příkladem a odhalila své postupy. Nadchl nás přístup úspěšných firem Festka, Angel Wings nebo Skinners.
5. Testování
Prototyp by byl bez otestování bezcenný. Zjistěte, jak se do ověřování použitelnosti a užitečnosti pustit a dočtěte příběhy Festky, Angel Wings a Skinners až do konce. Jako bonus přidáváme případovku z vlastní dílny a poradíme vám, jak se pustit do testování funkčnosti webu.
V časopisu je kus z nás
Práce na MadeIN CZ pro nás byla v mnoha ohledech zásadní a do velké míry formovala celé Pábení. Na začátku jsme o designovém procesu věděli pramálo, stejně tak o designových metodách. S postupným poznáváním a chápáním jsme se sami posouvali a měnili natolik, že poslední čísla toho spoustu vypovídají i o nás a naší práci. I když je to časopis Plastie, je v něm i kus srdce a podstaty celého Pábení.
Ať je vám k užitku!